Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2010

Meteor z roku 1860

by Frederic Church
Courtesy: Judith Filenbaum Hernstadt (painting photographed by Gerald L. Carr)

Americký malíř krajin Frederic Church (1826-1900) ze školy Hudson River School maloval to, co viděl v přírodě. A 20. července 1860 uviděl, jak oblohou nad Catskill letí nádherný řetězec bolidů, velice vzácné, o Zemi se otírající procesí meteorů. Básník Walt Whitman (1819-1892) z New York City také napsal o "... zvláštním velkém procesí meteorů, které se třpytily a zhasínaly, létaly nad našimi hlavami" ve své básni Rok meteorů (1859-60). Ovšem na inspiraci Whitmanova textu se zapomnělo. Jeho astronomický význam se stal záhadou a předmětem akademických debat fyzici Texaské státní univerzity Donald Olson a Russell Doescher, profesorka angličtiny Marilynn Olson a výtečný student Ava Pope nalezli zprávy, které dokumentovaly datum a čas nádherného procesí meteorů. K průlomu došlo po spojení s poměrně málo známou malbou malíře Churche. Tato forenzní práce astronomického týmu byla příhodně publikována u příležitosti 150 let výročí této kosmické události, která inspirovala jak básníka, tak i malíře.

Štítky: Meteor, Bolid, Earthgrazer, Walt whitman, Frederic church