Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2010

Arp 286: Trio v Panně

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Tato pozoruhodná teleskopická kompozice zachycuje trio interagujících galaxií vzdálených skoro 90 miliónů světelných let v souhvězdí Panny (Virgo). Ty dvě paprsčité hvězdy z popředí v Mléčné dráze připomínají trio galaxií barvami a jsou připomínkou, že i naše vlastní galaxie je stejná jako ty vzdálené vesmírné ostrovy. Obrovská, převážně žlutá NGC 5566 s točitými spirálními rameny a prachovými pásy měří asi 150 000 světelných let. Těsně pod ní se nachází malá modrá galaxie NGC 5569. Poblíž středu je třetí galaxie NGC 5560, která hraje mnoha barvami a je interakcí s NGC 5566 zjevně protažena a zborcena. Tato trojice galaxií je obsažena i v Atlasu pekuliárních galaxií, který v roce 1966 vytvořil Halton Arp, jako Arp 286. Takového kosmické interakce je nyní považují za běžnou součást vývoje galaxií.

Štítky: Galaxie, Interacting galaxies, Ngc5566, Ngc5569, Ngc5560, Arp 286