Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. srpen 2010

Noc Perseid

Uznání a copyright: Marco Verstraaten

V noci 12. srpna byla od západu Měsíce až do úsvitu dobrá doba uvidět meteory. Nadšení pozorovatelé sledovali, jak na planetu Zemi prší kometární prach a při každoročním roji Perseid křižuje oblohou. Astronom Marco Verstraaten očekával vyvrcholení roje z ne zase tak temného místa v Holandsku a meteory zachytil širokoúhlým objektivem sérií expozic průběhu 6 hodin. Jejich kombinací vytvořil tento dramatický pohled na noční oblohu s mnoha barevnými meteory. Hvězdné pozadí tvoří Mléčná dráha a vpravo od středu dokonce i slabá Galaxie v Andromedě. Prachové částice z komety sice putují po vzájemně rovnoběžných drahách, ale meteory z roje zdánlivě vyvěrají z jednoho místa na obloze v souhvězdí Persea. Efekt radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož se rovnoběžné dráhy v dálce zdánlivě sbíhají. Jasné hvězdy v Perseu zasahují do mezery mezi stromy v popředí.

Štítky: Mléčná dráha, Meteor, Meteorický roj Perseid