Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2007

Pekuliární Arp 87

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI / AURA)

Přes více jak 75 000 světelných let se rozpíná kosmický most z hvězd, plynu a prachu a spojuje pekuliární pár galaxií katalogizovaný jako Arp 87. Tento most je silným důkazem, že tyto dva nesmírné hvězdné systémy prošly blízko jeden druhého a podstoupily bouřlivé slapy vyvolané vzájemnou gravitací. Dalším důkazem je, že tváří přivrácená spirální galaxie, též známá jako NGC 3808A, vykazuje hodně mladých modrých hvězdokup vzniklých při překotném vývoji hvězd. Zborcená, zboku viděná spirální galaxie vlevo (NGC 3808B) vypadá zabalená do materiálu, který přemosťuje galaxie a je obklopena podivným polárním prstencem. Jelikož takové interakce probíhají po miliardy let, tak opakované blízké průchody by měly nakonec vyústit do sloučení tohoto páru galaxií do jediné větší z hvězd složené galaxie. Ačkoliv tento scénář vypadá podivně, tak se slučování galaxií považuje za běžné, a Arp 87 představuje jeden stupeň v takovém nevyhnutelném procesu. Pár Arp 87 je ve vzdálenosti asi 300 miliónů světelných let v souhvězdí Lva. Výrazná spirální galaxie viděná z boku daleko vlevo je vzdálenější galaxií pozadí a nezúčastňuje se probíhajícího slučování galaxií.

Štítky: Galaxie, Interacting galaxies, Merger, Peculiar, Tidal tail, Arp 87, Ngc3808