Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2007

Tři mlhoviny v úzkých pásmech

Uznání a copyright: Michael Mayda

Úzkopásmové filtry a paleta ve falešných barvách dávají těmto třem mlhovinám na kosmickém plátnu centrální Mléčné dráhy úžasný vzhled. Všechny tři jsou jsou hvězdnými porodnicemi vzdálené asi 5,000 světelných let v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Dvě z nich katalogizoval v 18. století astronom Charles Messier, barevnou M8 vpravo nahoře od středu a kompaktní M20 vlevo. Třetí mlhovina NGC 6559 je vpravo dole. M8 velká více jak 100 světelných let je též známá jako mlhovina Laguna. Mlhovinu M20 rozdělují temné pásy a její populární název je Trifid. Na tomto kompozitním snímku úzké emisní čáry atomů síry, vodíku a kyslíku zachycené přes filtry jsou namapovány do širších barev červené, zelené a modré. Toto barevné schéma zpopularizovaly snímky z Hubblova kosmického dalekohledu. Pro pozemské dalekohledy úzkopásmové filtry navíc umožňují odstranit světelné znečištění a zachytit tak působivé snímky vesmíru i pod městskou oblohou.

Štítky: M8, Sagittarius, M20, False color, Narrow band filter, Ngc6559