Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2004

V centru NGC 6559

Credit: Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, AURA, NSF

Zářící plyn a tmavý prach prostupují prostor mezi hvězdami v centru mlhoviny známé jako NGC 6559. Plyn, převážně vodík, je zodpovědný za difúzní rudou záři emisní mlhoviny. Energetické záření okolních hvězd ionizuje mezihvězdný vodík a protony a elektrony rekombinací vyzařují světlo velmi specifických barev, včetně pozorovaného rudého odstínu. Malé prachové částice účinně odrážejí modré záření hvězd a vytvářejí tak modré reflektivní mlhoviny viditelné v blízkosti dvou jasných hvězd. Prach rovněž pohlcuje viditelné záření, čímž tmavá oblaka a vlákna činí viditelnými. NGC 6559 leží zhruba 5000 světelných roků od nás směrem k souhvězdí Střelce.

Štítky: Emisní mlhovina, Reflekční mlhovina, NGC 6559

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.