Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2010

NGC 4755: Klenotnice hvězd

Uznání a copyright: Dieter Willasch (Astro-Cabinet)

Velká různorodost barev hvězd v této otevřené hvězdokupě je příčinou jejího jména: Klenotnice. Jedna z jasných centrálních hvězd je rudý veleobr v kontrastu s mnoha modrými hvězdami kolem ní. Tato hvězdokupa je též známá jako Kappa Crucis, obsahuje něco přes 100 hvězd a je stará asi 10 miliónů let. Otevřené hvězdokupy jsou mladší, obsahují méně hvězd a mají mnohem větší podíl modrých hvězd než kulové hvězdokupy. Tato Klenotnice se nachází asi 6400 světelných let daleko, takže světlo, které vidíme dnes bylo vyzářeno ještě před před tím, než byly postaveny velké pyramidy v Egyptě. Klenotnice na snímku nahoře má asi 20 světelných let a lze ji vidět i triedrem v jižním souhvězdí Kříže (Crux).

Štítky: Otevřená hvězdokupa, NGC 4755, Jewel Box

47. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 11. do 27. 11. 2022. Měsíc bude v novu. Večer můžeme pozorovat Saturn a Jupiter a vychází pomalu i Mars. Aktivita Slunce je nízká. Nad oblastí Velkých jezer v Americe se rozpadla malá planetka. Raketa SLS úspěšně vynesla kosmickou loď Orion na cestu k Měsíci v rámci bezpilotní mise Artemis I. K ISS má startovat nákladní loď Dragon na raketě Falcon 9. Před 45 lety startovala první meteorologická družice typu Meteosat a před 50 lety skončily pokusy o start sovětské měsíční rakety N-1.

Snímek komety C/2021 Y1 (ATLAS).

Snímek komety C/2021 Y1 (ATLAS). Rozměry obrázku jsou zhruba 38 x 38 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Býka nedaleko Aldebarana, v pravém dolní rohu je artefakt jeho světla, na originálním snímku do zorného pole zasáhl celý. V horní části se zachytila stopa planetky (5951) Alicemonet, podle efemeridy měla 15.0mag.