Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2010

Mladá slunce v NGC 7129

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)

Uvnitř prašné mlhoviny NGC 7129, vzdálené asi 3000 světelných let v královském souhvězdí Kefeus, jsou stále ještě mladá slunce. Zatímco tyto hvězdy jsou poměrně mladé, jen několik miliónů let, je velmi pravděpodobné, že naše vlastní Slunce vznikalo v podobné hvězdné porodnici asi před 5 miliardami let. Na tomto ostrém (zvětšovacím) obrázku stojí nejvíc za pozornost nádherné modravé prachové mraky, které odrážejí mladistvé světlo hvězd, ale menší, červené srpky jsou též znakem energetických a mladých stelárních objektů. Tyto útvary jsou známy jako Herbig-Harovy objekty a jejich tvar a barva je charakteristická pro zářící vodík stlačovaný rázovou vlnou výtrysky, které proudí z nově zrozených hvězd. Zárodečný plyn a prach se z této oblasti nakonec rozplynou a hvězdy se při oběhu volně vázané kupy při oběhu centra Galaxie rozptýlí. Tento teleskopický pohled zabírá v odhadované vzdálenosti NGC 7129 asi 40 světelných let.

Štítky: Star-formation, Herbig-Harovy objekty, Ngc7129