Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2010

Kefeus: Od Chobotu k Bublině

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

V královském souhvězdí Kefeus na severní obloze se to hvězdokupami, zářícími mlhovinami i tmavými prachovými mračny jen hemží. To vše můžete do úžasných podrobností vidět na této široké mozaice z teleskopických snímků, která zabírá asi 17 stupňů. Počínaje vlevo dole, ta velká emisní mlhovina je katalogizovaná jako IC 1396. Je vzdálená asi 3000 světelných let, měří stovky světelných let a obsahuje tmavý, vinoucí se úponek známý jako Sloní chobot. Ta jasná mlhovina uprostřed nahoře se zanořenou hvězdokupou je NGC 7380. Vpravo nahoře leží NGC 7635 (mlhovina Bublina) a hvězdokupa M52. S kurzorem mimo obrázek uvidíte i neanotovanou verzi. Mnoho zde zvýrazněných útvarů nese označení z druhé verze Sharplessova katalogu (Sh2) a Barnardova katalogu (B) tmavých mlhovin. Tato místa vázaná se vznikem hvězd podél komplexu obřích molekulárních mračen jsou výmluvnými značkami.

Štítky: Ic1396, Bubble nebula, M52, Widefield, Elephant's trunk, Cepheus, Mouse over