Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2010

Mlhovina Bublina

Uznání a copyright: Dave Jurasevich (Mount Wilson Observatory)

Toto mezihvězdné zjevení rozfouknuté větrem z hmotné hvězdy má překvapivě důvěrně známý tvar. Tato mlhovina katalogizovaná jako NGC 7635, je též prostě také známa jako Bublina. Přestože vypadá tak křehce, tak tato bublina o průměru 10 světelných let nabízí důkaz o bouřlivých procesech. Vpravo nahoře od středu Bubliny je horká hvězda typu O, která je několik set krát zářivější a asi 45 krát hmotnější, než Slunce. Tuto strukturu zářícího plynu vyfoukaly proti hustšímu materiálu v okolním molekulárním mračnu prudký hvězdný vítr a intenzivní radiace. Spletitá Bublina se nachází asi 11000 světelných let daleko v chlubivém souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia). Pro obarvení tohoto ostrého obrázku ve falešných barvách byla užita Hubblova paleta, která zobrazuje emisi atomů síry, vodíku a kyslíku v červené, zelené a modré barvě. Obrazová data nahoře pořídil malý dalekohled pod jasnou, klidnou oblohou na observatoři Mount Wilson.

Štítky: Hvězdný vítr, Bubble nebula, NGC 7635, O-star