Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2010

Kometa Hartley u dvojité hvězdokupy

Uznání a copyright: Ivan Eder

Většina hvězdokup působí impozantním dojmem. Otevřené hvězdokupy NGC 869 a NGC 884 jsou ovšem impozantní dvojnásobně. Tato neobvyklá dvojitá hvězdokupa, též známá jako "h a chi Persei", je vidět na snímku nahoře a z tmavých míst je vidět i bez triedru. Ačkoliv její objev jistě předchází psanou historii, tak je pozoruhodné, že ji už řecký astronom Hipparchos katalogizoval jako dvojitou hvězdokupu. Obě kupy jsou vzdálené přes 7000 světelných let v souhvězdí Perseus, ale od sebe je dělí jen stovky světelných let. Jasná kometa 103P/Hartley, neformálně zvaná kometa Hartley 2, je zde zachycená už dříve v tomto měsíci, jak prochází jen několik stupňů od této slavné dvojité hvězdokupy, ale daleko před ní. Kometa Hartley 2 je vidět vpravo a nyní sice už slábne, ale pozorovatelé na severní polokouli ji s triedrem stále rozpoznají. Pokud byste byli tak blízko jádru komety, jak má v plánu být 4. listopadu kosmická sonda NASA EPOXI, tak byste nepotřebovali žádný triedr.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, NGC 869, Comet Hartley, NGC 864