Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. leden 2010

Jádro Halleyovy komety: obíhající ledovec

Uznání a copyright: Halley Multicolor Camera Team, Giotto Project, ESA

Jak opravdu vypadá jádro komety? O kometárních jádrech, která vznikala z prvotního materiálu Sluneční soustavy se předpokládalo, že se podobají špinavým ledovcům. Ale pozemské dalekohledy ukazovaly jenom okolní mrak plynu a prachu aktivních komet, které se přiblížily ke Slunci a zřetelně rozlišily pouze kometární komy a charakteristické ohony. Evropská kosmická sonda Giotto se v roce 1986 stala první ze skupiny kosmických sond, které se přiblížily a fotografovaly jádro komety, když kolem jádra Halleyovy komety proletěla a vyfotografovala je. Data z Giottovy kamery byla také využita pro vytvoření tohoto zpracovaného obrazu bramborovitého jádra, které měří zhruba 15 kilometrů. Vpravo jsou na jádru vidět některé tmavé povrchové útvary, zatímco vlevo je vidět plyn a prach proudící do komy. Halleyova kometa se do vnitřní Sluneční soustavy vrací každých 76 let a jádro pokaždé shodí asi šestimetrovou vrstvu ledu a horniny do vesmíru. Tyto odhozené trosky z Halleyova jádra se nakonec rozptýlí po drahách každoročních meteorických rojů, říjnových Orionid a květnových Eta Aquarid.

Štítky: Jádro, Kometa Halley, Giotto