Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2004

Divoká kometa Wild

Uznání: STARDUST Team, JPL, NASA

Na tomto divoce vyhlížejícím obrázku kometárního jádra obklopují jeden z nejaktivnějších povrchů ve sluneční soustavě dynamické výtrysky plynu a prachu. Kometa má označení 81P/Wild 2 a obrázek je složeninou ze dvou snímků pořízených navigační kamerou kosmické sondy Stardust při jejím průletu 2. ledna. Kompozitní obrázek se skládá z kratší expozice, která zaznamenává překvapující podrobnosti na povrchu jádra komety Wild 2 a z delší expozice pořízené o 10 sekund později, která ukazuje materiál proudící z povrchu. Vyobrazené jádro je po miliardách let unikání plynu proděravělé a zerodované a má průměr jen asi 5 kilometrů, zatímco výtrysky prachu a plynu nakonec zanechávají stopy dlouhé milióny kilometrů. Stardust se má vrátit na Zemi se vzorky kometárního prachu nasbíranými při průletu v lednu 2006.

Štítky: Stardust, Prach, Kometa, Výtrysky, Wild 2

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.