Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2004

Průlet sondy STARDUST kometou Wild 2

Uznání: STARDUST Team, JPL, NASA

Průlet kolem jádra komety je nebezpečný. Automatická kosmická sonda STARDUST se stala 2. ledna jednou z prvních, které brázdily okolním mračnem prachu a písku, aby tak mohla vyfotografovat přímo srdce komety. Nahoře je krátký film ze setkání, který ukazuje bezprecedentní podrobnosti ledového centra komety Wild 2. Kamera sondy STARDUST při průletu stále mířila na jádro. Sonda STARDUST, těžce chráněná před útokem kometárních částic, nářez přežila ve výborném stavu. I když se kometární jádro zdá jako pevné, tak okolní koma se překvapivě jeví vysoce fragmentovaná do několika odlišných proudů částic. Když bude sonda prolétat v lednu 2006 kolem Země, tak zachycené suvenýry na ní přistanou.

Štítky: Stardust, Comet Wild 2, Animated gif

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.