Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. září 2001

Jádro komety Borrelly

Uznání a Copyright: Deep Space 1 Team, JPL, NASA

Jak vypadá jádro komety? Kvůli zodpovězení této otázky inženýři NASA řídili stárnoucí sondu nehostinným prostředím daleké komety a dokonce předpokládali, že i když by fragmenty komety sondu poškodily, tak má smysl riskovat. Sonda Deep Space 1 ale přežila. Na snímku nahoře je nejpodrobnější vůbec kdy pořízený snímek kometárního jádra pořízený v sobotu a zveřejněný včera NASA. Jádro komety Borrelly je dlouhé asi 10 kilometrů a jsou na něm zjevně hory, poruchy, brázdy, hladké roviny a materiály velmi odlišné odrazivosti. Zdá se, že Slunce odpařuje lehký materiál poblíž středu do komy plynu a prachu, jenž dominuje na vzdálených snímcích komet. Doposud pocházely nejlepší snímky kometárního jádra ze sondy Giotto vypravené ke kometě Halley v roce 1986. Tyto snímky přidaly vítaný podklad pro pochopení historie Sluneční soustavy a k přesné předpovědi změn jasnosti notoricky nestálých komet.

Štítky: Comet Borrelly, Deep Space 1