Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2004

Nečekaný řetězec galaxií v ranném vesmíru

Uznání ilustrace: Povilas Palunas (U. Texas) et al., NSF, NASA

Jak mohl v ranném vesmíru vzniknout tak dlouhý řetězec galaxií? Několik nových měření galaxií a kup v ranném vesmíru vykazuje struktury zahrnující také galaxie galaxie a kupy, které jsou větší, než se v nové standardní kosmologii "temné energie" čekalo. Kontraverze se soustřeďuje na neschopnost vesmíru, kterému dominuje temná energie, vytvářet tak velké struktury. Zastánci staré standardní kosmologie - bez podivné a všeprostupující tmavé energie - doufají, že tato nová měření vyloučí nově populární podivný vesmír. Doposud se ale zdá, že údaje pořízené z několika nezávislých zdrojů v průběhu několika málo minulých let, jen posilují nové smělé vesmírné paradigma. Kompromis byl by i nadále možný, pokud nová data nejsou typická, nebo pokud porovnávací počítačové simulace jsou nesprávně zaujaté. Na obrázku nahoře je počítačem generovaná ilustrace vesmíru, která ukazuje řetězec galaxií změřené velikosti. Opsaná krychle má stranu o délce asi 300 miliónů světelných let.

Štítky: Galaxie, Raný vesmír, Large scale structure