Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2003

3D SDSS mapa Vesmíru

Uznání a copyright: Sloan Digital Sky Survey Team, NASA, NSF, DOE

Poslední mapa vesmíru zase ukazuje, že v našem vesmíru převládá temná hmota a tmavá energie. Digitální přehlídka oblohy SDSS (Sloan Digital Sky Survey) právě proměřuje vzdálenosti u více jak miliónu galaxií. Galaxie se nejprve identifikují na 2D snímcích jako je snímek zobrazený vpravo nahoře a pak se měří jejich vzdálenost, aby bylo možné vytvořit 3D mapu. Přehlídka SDSS má nyní 3D informace pro více jak 200 000 galaxií a tak nyní konkuruje 3D sčítání galaxií z mapy oblohy Two-Degree Field. Poslední SDSS mapa zobrazená nahoře vlevo může ukázat distribuci galaxií pouze tehdy, pokud se vesmír vyvíjel jistým způsobem a má jisté složení. Po vyzkoušení mnoha kandidátských vesmírů mapě nahoře nejlépe přiléhá Popelčin vesmír s 5% atomů, 25% tmavé hmoty a 70% tmavé energie. Takový vesmír byl předtím postulován protože jeho nedávná rychlá expanze dokáže vysvětlit, proč jsou vzdálené supernovy tak slabé a jeho raný vývoj může vysvětlit skvrnitou distribuci u velmi vzdáleného kosmického mikrovlnného pozadí.

Štítky: Vesmír, Dark energy, SDSS