Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2004

Jádro komety Wild 2 ze sondy Stardust

Uznání: STARDUST Team, JPL, NASA

Jak vypadá jádro komety? Tuto otázku včera odpověděla automatická kosmická sonda Stardust, když odeslala doposud nejpodrobnější snímky středu komety. Ledová centra komet jsou obvykle pro pozemské dalekohledy zakrytá neprostupným prachem a plynem, který se odpařuje při přibližování ke Slunci. Ovšem ve dvou případech, u komety Halley a u komety Borrelly, kosmická sonda prolétla mračnem trosek v komě, aby mohla zobrazit jádro komety. Na snímku nahoře je jádro komety Wild 2 zachycené sondou Stardust, která prolétala ve vzdálenosti 500 kilometrů. Zřetelně jsou vidět početné krátery a kopcovitý terén. Výprava Stardust je doposud nejambizióznější výpravou, má zachytit částice z komy a v roce 2006 je dopravit na Zemi. Analýza snímků a získaných částic pravděpodobně poskytne nové informace o počátcích naší sluneční soustavy, kdy vznikla také kometa Wild 2.

Štítky: Stardust, Comet Wild 2

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.