Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. říjen 2010

Hvězdokupy s kometou Hartley a Srdcem

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Pěkná kometa Hartley 2 plula 8. října po pozemské noční obloze a na šířku úplňku minula slavnou dvojitou otevřenou hvězdokupu v Perseu. Dlouho očekávaná nebeská příležitost k fotografování je zde zachycená na mozaice ze 3 snímků se zelenavou kometou a kupami h a Chi Persei nalevo od ní. Dobře zvolené širokoúhlé zorné pole zabírá asi 7 stupňů. Překračuje hranice souhvězdí Kasiopeji až k mlhovině Srdce (IC 1805) daleko vpravo. Pro záznam této kosmické události byla použita poměrně krátká 5 minutová expozice, aby pohybující se kometa byla na místě, zato pro prostřední a pravý snímek byly použity delší expozice přes úzkopásmový filtr. Úzkopásmová expozice zvýrazňuje slabší červenou zář atomů vodíku v kontrastu s kryptonitovou zelenou kometární komy. Pozorovatelé v několika posledních dnech hlásili, že se kometa Hartley 2 stala pro zkušené pozorovatele z jasných a tmavých stanovišť viditelnou i pouhým okem. Dne 20. října se kometa nejvíce přiblíží k Zemi na pouhých 17 miliónů kilometrů. A 4. listopadu kolem malého kometárního jádra, s odhadovaným rozměrem jen 1,5 kilometru, prolétne kosmická sonda NASA.

Štítky: Ic1805, Ngc869, Ngc884, H and chi persei, Comet hartley 2, 103/P hartley heart nebula