Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2010

Pohled s NGC 2170

Uznání a copyright: ESO/J. Emerson/VISTA; Acknowledgment: Cambridge Astronomical Survey Unit

Tyto prachové proudy a nově zrozené hvězdy, které se pomalu pohybují souhvězdím Jednorožce, jsou součástí aktivní hvězdotvorné oblasti Monoceros R2, která je ponořena do obrovského molekulárního mraku. Tuto kosmickou scénu zachytil přehlídkový dalekohled VISTA v blízkém infračeveném světle. Snímky ve viditelném světle ukazují prašnou NGC 2170, která je zde vidět ve středu, jako komplex modrých reflekčních mlhovin. Ale tento pronikavý pohled v blízkém infračerveném světle ukazuje známky nadále probíhajícího vznikání hvězd a hmotné hvězdy, které jinak ukrývá prach. Energetické větry a záření z horkých, mladých hvězd přetváří zárodečné mezihvězdné mraky. Oblast Monoceros R2 je na obloze blízko hvězdotvorné oblasti v Mlhovině Orion, je téměř 2x daleko, asi 2700 světelných let. Tento pohled v takové vzdálenosti zabírá asi 80 světelných let.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Ngc2170, Mon r2