Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2010

Pohled s NGC 2170

Uznání a copyright: ESO/J. Emerson/VISTA; Acknowledgment: Cambridge Astronomical Survey Unit

Tyto prachové proudy a nově zrozené hvězdy, které se pomalu pohybují souhvězdím Jednorožce, jsou součástí aktivní hvězdotvorné oblasti Monoceros R2, která je ponořena do obrovského molekulárního mraku. Tuto kosmickou scénu zachytil přehlídkový dalekohled VISTA v blízkém infračeveném světle. Snímky ve viditelném světle ukazují prašnou NGC 2170, která je zde vidět ve středu, jako komplex modrých reflekčních mlhovin. Ale tento pronikavý pohled v blízkém infračerveném světle ukazuje známky nadále probíhajícího vznikání hvězd a hmotné hvězdy, které jinak ukrývá prach. Energetické větry a záření z horkých, mladých hvězd přetváří zárodečné mezihvězdné mraky. Oblast Monoceros R2 je na obloze blízko hvězdotvorné oblasti v Mlhovině Orion, je téměř 2x daleko, asi 2700 světelných let. Tento pohled v takové vzdálenosti zabírá asi 80 světelných let.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Ngc2170, Mon r2

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.