Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. říjen 2010

Velké Magellanovo mračno

Uznání a copyright: John P. Gleason

Portugalský mořeplavec ze 16. století Ferdinand Magellan měl se svou posádkou spoustu času při své první plavbě kolem planety Země studovat jižní oblohu. Výsledkem je, že dva mlhavé oblačné objekty, které jsou snadno viditelné na jižní obloze, jsou nyní známy jako Oblaka Magellanova a nyní se ví, že to jsou satelitní galaxie naší mnohem větší spirální galaxie Mléčné dráhy. Velké Magellanovo mračno (LMC) je ve vzdálenosti asi 180 000 světelných let v souhvězdí Mečouna (Dorado) a zde je vidět na pozoruhodně hlubokém barevném kompozitním snímku se světlem hvězd z centrální modravé příčky, které kontrastuje s červenavou září ionizovaných atomů vodíku. Jedná se o nejhmotnější satelitní galaxii Mléčné dráhy s rozměry kolem 15 000 světelných let a hostí nejbližší supernovu moderní doby, SN 1987A. Výrazná skvrna vlevo nahoře je 30 Doradus, též známá jako mlhovina Tarantule. Tato obrovská hvězdotvorná oblast měří asi 1000 světelných let.

Štítky: Lmc, Galaxie, Magellan, Satellite galaxy