Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2010

NGC 346 v Malém Magellanově mračnu

Uznání: A. Nota (ESA/STScI) et al., ESA, NASA

Jak a proč vznikají tyto hvězdy? Uprostřed hvězdokup a mlhovin NGC 346 Malého Magellanova mračna je hvězdotvorná oblast velká asi 200 světelných let, která je na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu. Malé Magellanovo mračno (SMC) je satelitní galaxií naší Mléčné dráhy a podivuhodností jižní oblohy ve vzdálenosti zhruba 210 000 světelných let v souhvězdí Tukana (Tucana). Při výzkumu NGC 346 astronomové identifikovali populaci embryonických hvězd seřazených podél tmavých, protínajících se prachových pásů, které jsou vidět vpravo. Světlo hvězdných infantů, do kterých stále kolabují jejich zárodečná mračna, je zčervenalé prachem. SMC je malá, nepravidelná galaxie a představuje typ galaxie, která byla běžnější v ranném Vesmíru. Tyto malé galaxie se považují za stavební kameny větších galaxií, které jsou přítomny dnes. Hvězdné porodnice uvnitř SMC, jako je třeba NGC 346, se považují za podobné těm, které bývaly v ranném Vesmíru.

Štítky: Star-formation, Smc, Ngc 346