Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2004

Nepravidelná trpasličí galaxie ve Střelci

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA / STScI), Y. Momany (U. Padua) et al., ESA, NASA

Jak stará je tato galaxie? Blízká galaxie z Místní skupiny zvaná SagDIG (Sagittarius Dwarf Irregular Galaxy - Nepravidelná trpasličí galaxie ve Střelci) není jenom velice malá, ale má také poměrně málo prvků těžších jak hélium. Nedostatek těžkých prvků by mohl znamenat, že SagDIG je velice mladá, takže hvězdy měly málo času na to, aby vytvořily a rozprášily těžké prvky. Naopak miniaturní velikost SagDIG by mohla naznačovat, že vznikla v ranném vesmíru a je stavebním blokem moderních velkých galaxií, který přežil. Podrobný snímek nahoře z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope nyní rozlišil dostatek hvězd na to, aby se tato záhada rozřešila: SagDIG je stará. Ačkoliv má SagDIG i několik skupin mladých hvězd, tak hodně hvězd je velice starých a galaxie jako celek pomáhá astronomům pochopit, jak se vesmír vyvíjel a ukazuje, že přinejmenším jedna na kovy chudá galaxie je téměř tak stará, jako vesmír. SagDIG na snímku nahoře má asi asi 1 500 světelných let a nachází se ve vzdálenosti asi 3.5 miliónů let v souhvězdí Střelce (Sagittarius).

Štítky: Místní skupina, Sagittarius Dwarf Irregular Galaxy