Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2004

HUDF: Úsvit galaxií

Uznání: R. Windhorst (ASU), H. Yan (SSC, Caltech), et al., ESA, NASA

Kdy se tvořily galaxie? Slabé červené skvrnky identifikované na nejhloubkovějším optickém snímku oblohy, který byl kdy pořízen, by mohly docela dobře být členy první třídy galaxií. Podrobná prohlídka Hubblova ultrahloubkového pole (Hubble Ultra Deep Field - HUDF), které pořídila kamera Advanced Camera for Surveys kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope, našla galaxie, které jsou zakroužkované nahoře a které svojí vzdáleností a četností výskytu slouží jako sonda do vesmíru, když měl stáří jen několik procent současného věku. Analýzy ukazují, že se objevená třída galaxií exkluzivně skládá z těchto menších trpasličích galaxií, z nich musely vzniknout větší moderní galaxie. Barevné popředí snímku HUDF nahoře tvoří několik velkých moderních galaxií. První třída trpasličích galaxií pravděpodobně obsahovala energetické hvězdy, které emitovaly světlo, které většinu pozůstalé normální hmoty ve vesmíru transformovalo z chladného plynu na horkou ionizovanou plazmu.

Štítky: HUDF, Early galaxies, Reionization