Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. srpen 2002

Vesmír v horkém plynu

Uznání a copyright: James Wadsley (McMaster U.) et al.

Kde je většina normální hmoty ve Vesmíru? Nedávná pozorování z rentgenové observatoře Chandra potvrzují, že je ve vláknech horkého plynu rozprostřených celým vesmírem. "Normální hmotou" se rozumí známé prvky a známé fundamentální částice. Doposud množství normální hmoty předpovězené fyzikou ranného vesmíru překračovalo množství normální hmoty v galaxiích a kupách galaxií a tak bylo pozorovatelsky nevysvětlitelné. Pozorování z Chandry poskytla důkazy hmotných a horkých vláken intergalaktického média sledováním malého zeslabení rentgenových paprsků vzdálených kvazarů, které nejspíše způsobila absorpce horkým plynem. Obrázek nahoře pochází z počítačové simulace, která ukazuje typickou očekávanou distribuci horkého plynu v obrovském výseku vesmíru 2.7 miliard světelných let širokém a 0.3 miliardy let tlustém. Distribuce mnohem hojnější tmavé hmoty bude asi sledovat normální hmotu, ačkoliv složení tmavé hmoty zůstává záhadou. Stejně tak zůstává záhadou distribuce a podstata dokonce ještě hojnější tmavé energie.

Štítky: Temní hmota, Vesmír, Horký plyn