Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2003

Zaostřeno na první hvězdy

Uznání a copyright: Visualizace: Ralf Kaehler (ZIB) & Tom Abel (Penn. State)
Simulace: Tom Abel (Penn. State), Greg Bryan (Oxford) & Mike Norman (UCSD)

Z čeho byly první první hvězdy? Zdá se, že žádné známé hvězdy se neskládají z opravdu prvotního plynu. Všechny hvězdy okolo nás mají příliš mnoho těžkých prvků. Naše vlastní Slunce se považuje za hvězdu třetí generace. Hodně hvězd druhé generace lze spatřit v kulových hvězdokupách. Tento rok došlo k významnému pokroku při řešení této trvající astronomické záhady. Analýza nedávných snímků kosmického mikrovlného pozadí z družice WMAP ukazuje, že prvotní světlo bylo ionizováno první generací hvězd, které vznikaly a zanikaly pouze 200 miliónů let po velkém třesku. Další počítačové programy nyní přesněji stopují pravděpodobný vznik a vývoj prvních hvězd v raném vesmíru. Obrázek nahoře zabírá asi jeden světelný měsíc. Počítačem generovaný model řeší měřítko prvních hvězd a ukazuje na souměrné kokony, které kondenzovaly do hvězdy vždy s hmotností větší jak 30 hmot našeho Slunce. Hvězdy jako je tato rychle zfúzovaly původní plyn do těžších prvků a pak vybuchly a rozesely po vesmíru prvky, které se staly součástí hvězd jak je už známe a konečně i nás samotných.

Štítky: Hvězdy, First stars, Population III