Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 2003

Mlhovina Tužka, rázová vlna supernovy

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI/AURA), W. Blair (JHU) & D. Malin (David Malin Images), NASA

Mezihvězdným prostorem brázdí rázová vlna supernovy rychlostí 500 000 kilometrů za hodinu. Tato rázová vlna je známá jako mlhovina Tužka nebo NGC 2736, a je částí zbytku po supernově v Plachtách, což je expandující obálka hvězdy, která vybuchla asi před 11 000 lety. Rázová vlna se původně pohybovala rychlostí miliónů kilometrů za hodinu, ale váha všeho plynu který zametla ji výrazně zpomalila. Na snímku nahoře se rázová vlna pohybuje zleva doprava, jak lze rozpoznat z nedostatku plynu nalevo. Oblast nahoře zabírá skoro jeden světelný rok, malou část více jak 100 světelných let celého zbytku mlhoviny v Plachtách. Snímek nahoře pořídila v minulém říjnu kamera ACS na dalekohledu Hubble Space Telescope.

Štítky: Supernova, Rázová vlna, Pencil Nebula