Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červen 2003

Dva milióny galaxií

Uznání a copyright: S. Maddox (Nottingham U.) et al., APM Survey, Astrophys. Dept. Oxford U.

Náš vesmír vyplňují galaxie. Galaxie, obrovské konglomeráty hvězd, plynu, prachu a tajemné tmavé hmoty, jsou základními stavebními kameny vesmíru ve velkém měřítku. I když se vzdálené galaxie od sebe vzájemně vzdalují jak se vesmír rozpíná, tak gravitace vzájemně přitahuje sousední galaxie za vzniku skupin galaxií, kup galaxií a dokonce ještě větších rozpínavých vláken. Některé z těchto struktur jsou viditelné na jedné z nejúplnějších galaktických map oblohy: na mapě galaktické přehlídky oblohy APM, která byla dokončena počátkem let 1990. V oblasti kolem 100 stupňů napříč směrem k jižnímu pólu naší Galaxie Mléčné dráhy je zaznamenáno přes 2 milióny galaxií. Jasné oblasti představují více galaxií, zatímco modřejší barvy jsou znakem větších průměrných galaxií. V místech, kde dominují jasné místní hvězdy jsou vyseknuty tmavé čtverce. Z analýzy údajů v této mapě vyplynulo mnoho vědeckých objevů včetně toho, že vesmír byl ve velkých měřítcích překvapivě složitý.

Štítky: Galaxie, APM, Large scale structure