Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2004

WMAP rozhoduje o Vesmíru

Uznání: WMAP Science Team, NASA

Zdá se, že analýza nové vysokorozlišující mapy mikrovlnného světla, které bylo emitováno pouhých 380 000 roků po Velké třesku, definuje náš vesmír přesněji, než kdy předtím. Netrpělivě očekávané výsledky z družice Wilkinson Microwave Anisotropy Probe rozhodly několik dlouho trvajících neshod v kosmologii, které spočívaly na méně přesných údajích. Nynější analýza snímku celé WMAP oblohy především ukazuje, že vesmír je starý 13.7 miliard let (s přesností na 1 procento), skládá se z 73 procent tmavé energie, 23 procent studené tmavé hmoty a jenom 4 procenta atomů se nyní rozpíná rychlostním poměrem 71 km/sec/Mpc (s přesností 5 procent), podstoupil epizodu rychlé expanze zvanou inflace a bude se navždy rozpínat. Astronomové zřejmě budou v následujících letech bádat po příčinách a důsledcích těchto výsledků.

Štítky: Vesmír, Kosmologie, WMAP