Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. srpen 2006

Magellanické ráno

Uznání a copyright: Chris Schur

Tento pohled na časnou ranní hvězdnou oblohu zachycený u města Winton, Queensland v Austrálii, směřuje na jihovýchod. Proti prvním náznakům slunečního světla jsou v siluetě vidět nízná mračna a na zjasňující se obloze se také vznáší dvě slavná kosmická mračna, mračna Magellanova. Malé Magellanovo mračno (SMC - Small Magellanic Cloud, vpravo nahoře) a Velké Magellanovo mračno (LMC - Large Magellanic Cloud) jsou nápadnými divy jižní oblohy a jmenují se po portugalském badateli 16. století Ferdinandu Magellanovi. Jsou to malé nepravidelné galaxie, satelity naší mnohem větší spirální galaxie Mléčné dráhy. SMC je vzdálená asi 210 000 světelných let a LMC asi 180 000 světelných let. Vlevo dole je jasná hvězda Canopus (Alfa Carinae), součást Mléčné dráhy, vzdálená zhruba 310 světelných let.

Štítky: Lmc, Smc, Magellanic clouds, Canopus

Kométa C/2020F3 a NLC 8 júla 2020

Kométa C/2020 F3 na pozadí ranných NLC. Kamera Canon 550D objektív Canon 3.5-5.6/18-135, f=135 mm, f/5,6 ISO 1600, expozícia 3,2 sek. o 2:57 SELČ.