Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2006

Hvězdokupy v centru Galaxie

Uznání: D. Wang (UMass) et al., CXC, NASA

Pokud byste mohli vidět rentgenově, tak by centrální oblasti naší Galaxie nebyly zakryté mračny kosmického prachu. Místo toho by Mléčná dráha ve Střelci (Sagittarius) mohla vypadat třeba takto. Na pohled nádherný obraz rentgenových dat ve falešných barvách z observatoře Chandra představuje vysoké energie v modré, střední v zelené a nízké energie v červené barvě. Tato mozaika zabírá ve vzdálenosti Galaktického centra 26 000 světelných let asi 130 světelných let. Husté prostředí obsahuje hvězdokupy hmotných rentgenových hvězd. V jasné oblasti u spodu obrazu je především hvězdokupa v Galaktickém centru a ohromná černá díra Sagittarius A*. Nahoře se nacházejí další dvě hvězdokupy Oblouky a Kvintuplet. Difuzní emise na rentgenovém pohledu z Chandry může být vytvářena vzájemným působením hvězdokup s hustými molekulárními mračny.

Štítky: Galaktický střed, Chandra, Rentgenový, Hvězdokupy