Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. září 1999

Pětičlenná hvězdokupa

Uznání: Don Figer (STScI et al., NASA

Jasné kupy hvězd vznikají a rozplývají se poblíž středu naší Galaxie. Před 4 milióny let vznikla hvězdokupa Kvintuplet - na snímku nahoře - a nyní se pomalu rozplývá. Hvězdokupa Kvintuplet je ve vzdálenosti asi 100 světelných let od středu Galaxie a je domovem nejjasnější dosud katalogované hvězdy v naší Galaxii: Pistolové hvězdy. Objekty poblíž našeho galaktického centra jsou obvykle skryté našemu pohledu zakrývajícím prachem. Tento nedávno uvolněný snímek zachytil kupu v infračerveném světle, a to s kamerou NICMOS na palubě oběžného kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope. Mladá hvězdokupa Kvintuplet je jednou z nejmasivnějších dosud objevených otevřených hvězdokup, ale stále mnohem méně hmotná než starobylé kulové hvězdokupy, které obíhají ve vzdáleném halu. Některé z jasných červených a modrých hvězd viditelných nahoře mohou být na kraji výbuchu jich samotných ve spektakulárních supernovách.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, Galaktický střed