Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2010

Spitzerův Orion

Uznání: NASA, JPL-Caltech, J. Stauffer (SSC/Caltech)

Jen několik kosmických pohledů vzbuzuje představivost tak, jako mlhovina Orion, nesmírně velká porodnice hvězd ve vzdálenosti asi 1500 světelných let. Tento nový infračervený snímek ze Spitzerova kosmického dalekohledu zabírá asi 40 světelných let a byl vytvořen z dat určených pro monitorování jasnosti mladých hvězd v mlhovině, z nichž mnohé jsou obklopeny prašnými, planetotvornými disky. Mladé hvězdy v Orionu jsou ve srovnání se stářím Slunce 4,6 miliardy let staré jen asi 1 milión let. Nejžhavější hvězdy z této oblasti se nalézají v Trapézu, nejjasnější hvězdokupě ve středu obrázku. Spitzerovy zásoby chladícího tekutého hélia došly v květnu 2009, takže tento pohled ve falešných barvách je ze dvou kanálů, které jsou stále citlivé k infračervenému světlu i na vyšších operačních teplotách.

Štítky: Orion, Infračervený, Spitzer