Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. duben 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. duben 2010

IC 418: Mlhovina Spirograf

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA); Acknowledgement: R. Sahai (JPL) et al.

Jak vzniká ta podivná textura v IC 418? Planetární mlhovina IC 418 se pro svoji podobnost s kresbami z cyklického kreslícího nástroje též nazývá mlhovina Spirograf, ovšem ty vzory nejsou moc dobře prostudovány. Možná, že souvisí s chaotickými větry z centrální proměnné hvězdy, která během pouhých několika hodin mění nepředvídatelně svoji jasnost. Na rozdíl od toho existují důkazy, že před pouhými několika milióny lety se IC 418 podobala dobře prostudované hvězdě, našemu Slunci. Teprve před několika tisíci lety byla IC 418 pravděpodobně obyčejným rudým obrem. Jelikož ale spotřebovala jaderné palivo, tak se vnější obálka začala rozpínat a zanechala horké zbylé jádro, které je vidět ve středu snímku a ze kterého se stane bílý trpaslík. Světlo z tohoto centrálního jádra excituje okolní atomy v mlhovině a ty potom září. IC 418 se nachází asi 2000 světelných let daleko a měří 0,3 světelných let. Tento snímek ve falešných barvách pořízený Hubblovým kosmickým dalekohledem ukazuje neobvyklé podrobnosti.

Štítky: Planetární mlhovina, IC 418, Spirograph Nebula