Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2009

Planetární systémy, které nyní vznikají v Orionu

Uznání: NASA, ESA, M. Robberto (STScI/ESA), the HST Orion Treasury Project Team, & L. Ricci (ESO)

Jak vznikají planety? Pro pomoc s odpovědí dostal Hubblův kosmický dalekohled úkol pořídit podrobný pohled na jednu z nejzajímavějších ze všech astronomických mlhovin, na Velkou mlhovinu v Orionu. Mlhovina v Orionu je vidět i neozbrojeným okem nedaleko pásu v souhvězdí Orion, přičemž se jedná o velice blízkou hvězdotvornou oblast a pravděpodobně o jednu z nejslavnějších astronomických mlhovin. Vložené snímky v mozaice nahoře ukazují četné proplydy, z nichž mnohé jsou hvězdnými porodnicemi, které nejspíše hostí i vznikající planetární soustavy. Některé proplydy září jako blízké disky kolem zažehnutých hvězd, zatímco jiné proplydy obsahují disky vzdálenější od svých hostitelských hvězd, mají chladnější prach a tudíž se jeví jako tmavé siluety proti jasnějšímu plynu. Zvlášť studium tohoto plynu nabízí náhled, jak vznikají planety. Hodně snímků proplydů také vykazuje oblouky, které jsou rázovými vlnami, frontami, kde se rychle se pohybující materiál hrouží do pomaleji se pohybujícího plynu. Mlhovina v Orionu leží ve vzdálenosti asi 1500 světelných let a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako naše Slunce.

Štítky: Orion, Vznik planety, Proplyds