Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2003

LL Orionis: Když kosmický vítr narazí

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA / STScI), C. R. O'Dell (Vanderbilt), NASA

Tento obloukovitý elegantní útvar je ve skutečnosti rázová vlna s rozměrem půl světelného roku, která se vzniká, když se vítr z mladé hvězdy LL Orionis sráží s tokem Mlhoviny v Orionu. Proměnná hvězda LL Orionis je hvězdné kolébce a pořád ve svých formativních létech, vytváří vítr, který má více energie, než vítr vytvářený naším vlastním sluncem ve středním věku. Jak rychlý hvězdný vítr naráží do pomalu se pohybujícího plynu, tak vzniká rázová vlna, podobně jako brázda u lodi, která jede po vodě nebo u letadla, které letí nadzvukovou rychlostí. Pomalejší plyn teče z centrální hvězdokupy Mlhoviny v Orionu Trapéz, která se nachází za dolním pravým okrajem obrázku. Ve třech rozměrech má obálka kolem LL Orionis tvar mísy, která je nejjasnější při pohledu z "spodního" okraje. Komplex hvězdné kolébky v Orionu ukazuje myriády podobných tekoucích tvarů spojených se vznikáním hvězd včetně rázové vlny, která obtéká slabou hvězdičku vpravo nahoře. Část mozaiky, pokrývá Velkou mlhovinu v Orionu. Tento kompozitní barevný snímek pořídil v roce 1995 kosmický dalekohled Hubble Space Telescope.

Štítky: Hvězdný vítr, Mlhovina Orion, Rázová vlna, Ll orionis

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce