Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2008

BLG 109: Vzdálená verze naší vlastní sluneční soustavy

Uznání ilustrace: KASI, CBNU, ARCSEC, NSF

Jak běžné jsou planetární soustavy jako je ta naše? Možná jsou docela běžné, jelikož první soustava planet podobná naší vlastní sluneční soustavě byla objevena za použití nové techniky, kterou bylo doposud probádáno jen šest planetárních soustav. Tato technika zvaná gravitační mikročočkování pátrá po změnách jasnosti v měřeném světle hvězd, když hvězda s planetami v popředí náhodou prochází téměř přímo před vzdálenější hvězdou. Světlo té vzdálenější hvězdy gravitace bližšího systému předvídatelným způsobem lehce odklání. Nedávné podrobné analýzy mikročočkové soustavy OGLE-2006-BLG-109 vztáhly změny jasnosti ke dvěma planetám, které jsou podobné Jupiteru a Saturnu z naší sluneční soustavy. Tento objev přináší vzrušující důsledky, že vnitřní planety, možná včetně planet podobným Zemi, mohou být běžné. Na obrázku nahoře umělecké vyjádření toho, jak by planetární soustava BLG-109 mohla vypadat.

Štítky: Sluneční soustava, Mikročočkování, BLG-109