Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 2008

Velká mlhovina v Orionu

Uznání a copyright: Tony Hallas

Jednou z nejslavnějších mlhovin na obloze je Velká mlhovina v Orionu, též známá jako M42. Na této ostré a barevné mozaice ze dvou políček jsou vpravo vidět zářivá mračna plynu a horké mladé hvězdy této hvězdotvorné oblasti, zároveň je u středu i menší mlhovina M43 a nalevo jsou prašné modravé mlhoviny NGC 1977 a další. Tyto pro oči tak přitažlivé mlhoviny na okraji jinak neviditelného obřího komplexu molekulárních mračen představují jen malý zlomek bohatství mezihvězdného materiálu z tohoto galaktického sousedství. Astronomové uvnitř této dobře prostudované hvězdné porodnice také identifikovali četné zárodečné sluneční soustavy. Tento nádherný kout nebe měří skoro dva stupně, neboli v odhadované vzdálenosti Mlhoviny Orion 1500 světelných let asi 45 světelných let.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, M43, Ngc1977, Running man