Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2008

Ohromná kometa Holmes

Uznání a copyright: Tony Cook

Před rokem ohromila kometa 17P/Holmes pozorovatele na celé Zemi. Úžasně rychlé vzplanutí ji změnilo ze slabé komety, která tiše obíhá Slunce s periodou 7 let, na pouhým okem viditelnou kometu, která soupeřila s jasnějšími hvězdami ze souhvězdí Persea. Její většinou tvar bez ohonu, jak je patrné na tomto širokoúhlém pohledu z 11. listopadu 2007, se stal dobře známým pro všechny astronomy, kteří se pokoušeli odhalit tajemství překvapivého vzplanutí komety. Kometa Holmes měla přesto i slabý iontový ohon, který byl vidět oddělený od jasné komy. Oddělený ohon na tomto snímku vyvolává iluzi reflekční mlhoviny. Jeví se jako slabý modravý závoj vpravo od středu proti hvězdám v pozadí z volně vázané pohybové hvězdokupy Alfa Persei.

Štítky: C17p holmes, Periodic comet, Outburst