Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. říjen 2008

Krásná spirála NGC 7331

Uznání a copyright: Vicent Peris (OAUV / PTeam), Gilles Bergond, Calar Alto Observatory.

Velká a krásná spirální galaxie NGC 7331 je jednou z nejjasnějších galaxií, která není ve slavném katalogu Charlese Messiera z 18. století a je oblíbeným cílem astronomů. NGC 7331 se nachází ve vzdálenosti asi 50 miliónů světelných let v severním souhvězdí Pegasus, co do velikosti se podobá naší vlastní Mléčné dráze a často je vidět jako popředí vizuálního seskupení, do kterého patří různorodá směs galaxií pozadí, z nichž některé jsou desetkrát dále. Tento skvělý snímek dobře prostudovaného vesmírného ostrova i okolí vznikl z dat observatoře Calar Alto v jižním Španělsku. Snímek byl zpracován tak, aby vynikly ostré podrobnosti v jasných i slabých oblastech a možná je to doposud nejpronikavější pohled na tuto oblast. Vyvážení barev bylo zvoleno tak, že zprůměrováním všech barev přes celou galaxii by vznikla bílá. Výsledek ukazuje bohatství pozoruhodných útvarů v NGC 7331 i v okolí.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc7331, Image processing, Deer lick group