Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2008

Temný pulsar v CTA 1

Uznání: NASA, S. Pineault (DRAO)

Kde je pulsar? Mlhovina CTA 1 už dříve vykazovala rozpínající se zbytek supernovy, výtrysk a očekával se i bodový zdroj - pulsar, rotující neutronová hvězda, která vyzařuje pulzy v rádiových energiích. Ale žádné rádiové pulzy nebyly zjištěny. NASA nedávno vypustil kosmický dalekohled Fermi, který tuto záhadu svými několika počátečními pozorováními nyní rozřešil a ukazuje se, že tento bodový zdroj pulzuje v gama energiích. Tento podivný zdroj je první své třídy, která se může nazývat "temné pulsary", tedy rotující neutronové hvězdy, které pulzují jenom v záření o vysokých energiích. Tyto pulsary možná nepůjdou detekovat v rádiovém nebo viditelném světle, pokud vyzařují v úzkém paprsku, který není na Zemi vidět. Pokud je to pravda, tak by naše Galaxie mohla mít pro Fermi více pulsarů pro objevení. Studium vlastností gama paprsků z pulsarů poskytuje hodnotné údaje z emisních oblastí na neutronových hvězdách. Na tomto obrázku je poloha pulsaru vyznačena v širším CTA 1 zbytku supernovy. Ve vloženém obrazu je umělecká ilustrace tohoto pulsaru vyzařujícího gama paprsky.

Štítky: Gama záření, Pulsar, CTA 1