Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2008

Měsíce, prstence a nečekané barvy na Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Proč se na Saturnu objevily takové podivné barvy? Kosmická sonda Cassini, která nyní obíhá Saturn, odeslala snímky, které ukazují, že severní polokoule naší nejokázalejší planety s prstenci v celé sluneční soustavě od příletu sondy Cassini v roce 2004 o poznání změnila barvy a nyní má neobvyklé a nečekané barvy. A nikdo neví proč. Ačkoliv příčina spousty barev Saturnu není známa, tak nedávná změna barev se považuje za sezónní změnu. Na snímku nahoře jsou neobvyklé barvy vidět na sever od tmavých stínů prstenců. V dolní části snímku je téměř zboku vidět jako ostří tenká rovina částic prstence. Nad prstenci je krásně vidět oblační měsíc Titan a při podrobnější prohlídce lze objevit ještě další tři měsíce. Sonda Cassini přiletěla k Saturnu v roce 2004 a údaje a snímky, které odesílá zpátky nejenom že přispěly k hlubšímu pochopení atmosféry, měsíců a prstenců, ale také vedly k novým záhadám.

Štítky: Saturn, Cassini, Titan

Kometa 156P/Russell-LINEAR

Snímek komety 156P. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Persea. Vzdálenost od Země 1.595 au, od Slunce 1.807 au. Rychlost pohybu po obloze 1.45 arcsec/min.