Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 2010

Pacman a Hartley

Uznání a copyright: Jaime Fernández

Kometa Hartley 2 (103/P Hartley) putuje Sluneční soustavou s oběžnou dobou 6 let a 20. října dojde k jejímu nejtěsnějšímu přiblížení k Zemi a 28. října ke Slunci. Na jasné tmavé obloze se může stát kometou viditelnou i pouhým okem. Mezitím se kometa stala žádoucím cílem dalekohledů a zde na záběru z 2. října je vidět s půvabnou zelenou komou spolu s emisní mlhovinou NGC 281 a hvězdami ze souhvězdí Kasiopeji. Vzhled mlhoviny definovaný mračny prachu proti červené záři dal vzniknout jejímu hravému názvu, mlhovina Pacman. (Pacman je postavička v počítačové hře uvedené v roce 1980, pozn. překl.) Zřetelný krátký jasný pruh ukazuje vlastní pohyb komety vůči hvězdám v pozadí během hodiny expozičního času. Pohyb komety Hartley 2 ji za několik málo dnů povede přes zorné pole se slavnou dvojitou hvězdokupou v Perseu. Dne 4. listopadu proletí asi 700 kilometrů od jádra komety už dříve ze Země vypuštěná kosmická sonda. Nyní se tato kosmická sonda nazývá EPOXI, dříve Deep Impact.

Štítky: Kometa, Ngc281, Pacman nebula, Comet hartley 2, 103p