Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2010

Dvě planety v opozici

Uznání a copyright: Peter Knappert

Koncem září byly na pozemské obloze v opozici se Sluncem dvě planety, Jupiter a Uran. V důsledku toho byly také nejblíže Zemi ve vzdálenosti pouze 33 světelných minut, respektive 2,65 světelné hodiny, a obě tělesa byla dobrým cílem teleskopických pozorovatelů. Tato dobře naplánovaná kompozice postupných záběrů z 27. září zachycuje oba plynové obry v jejich nebeském setkání, doprovázeném jejich jasnějšími měsíci. Slabší, nazelenalý disk vzdálenějšího Uranu, je poblíž horního levého rohu. Z 5 větších měsíců této nakloněné planety lze spatřit dva, hned nahoře a vlevo od disku planety. Oba objevil v 18. století britský astronom William Herschel a později je pojmenoval podle postav ze Shakespearovy hry Sen noci svatojánské, Oberon je ten vzdálenější vlevo, Titania je blíže. V pravé části zorného pole vládne plynový obr Jupiter lemovaný řadou všech čtyř Galileovských měsíců. Nejvzdálenější od Jupiteru je Kalisto, spolu s Europou a Io nalevo od disku planety, zatímco Ganymed je osamocený vpravo.

Štítky: Io, Jupiter, Uran, Europa, Ganymed, Titania, Opposition, Oberon, Calisto