Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2003

Planeta Uran s prstenci

Uznání: E. Lellouch, T. Encrenaz (Obs. Paris), J. Cuby , A. Jaunsen (ESO-Chile), VLT Antu, ESO

Ano, vypadá jako Saturn, ale Saturn je v naší Sluneční soustavě pouze jednou ze čtyř obřích planet s prstenci. A tak i když má Saturn nejjasnější prstence, tak tato soustava prstenců a měsíců ve skutečnosti patří planetě Uran, která je zde zobrazena v blízkém infračerveném světle dalekohledem Antu Evropské jižní observatoře Paranal v Chile. Jelikož metanem nasycená atmosféra plynného obra Urana absorbuje sluneční světlo v blízkých infračervených vlnových délkách, tak se planeta jeví podstatně tmavší, čímž se zlepšuje kontrast mezi jinak poměrně jasnou planetou a normálně slabými prstenci. Uvidět pozemskými dalekohledy ve viditelném světle úzké uranovy prstence jsou je zhola nemožné. Ty byly objeveny až v roce 1977, kdy si pečliví astronomové všimli tehdy neznámých prstenců, když zakryly světlo hvězdy v pozadí. Předpokládá se, že prstence jsou mladší než 100 miliónů let a mohly vzniknou z trosek po srážce malého měsíčku s prolétající kometou nebo s objektem podobným asteroidu. Vzdálený svět Urana s prstenci a s měsíci pojmenovanými podle postav Shakespearových her naposledy navštívila v roce 1986 kosmická sonda Voyager 2.

Štítky: Uran, Měsíce, Prstence