Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2003

NGC 1700: Eliptická galaxie a rotující disk

Uznání: Thomas S. Statler, Brian R. McNamara (Ohio Univ.), CXC, NASA

Ve spirálních galaxiích rotují majestátní zavinutá ramena mladých hvězd a mezihvězdného plynu a prachu kolem výdutě galaktického jádra. Eliptické galaxie se zdají být jednodušší, náhodně poseté starými hvězdami, a bez plynu a prachu. A tak byli astronomové nadšeni, když zjistili, že mladá eliptická galaxie NGC 1700, vzdálená asi 160 miliónů světelných let, vykazuje známky rotujícího disku širokého 90 000 světelných let z horkého plynu o mnohamiliónových teplotách. Důkaz pochází z údajů pořízených oběžnou observatoří Chandra, jejíž ostrý rentgenový snímek NGC 1700 je vidět nahoře. Gravitaci vyvažuje dosud největší objevený rentgenový horký disk svého typu a na tomto snímku ve falešných barvách dává galaxii výrazný krabicový tvar. Teorie o původu disku navrhují, že NGC 1700 může být výsledkem galaktického splynutí kosmických rozměrů, možná mezi spirální a eliptickou galaxií. NGC 1700 je viditelná i malými dalekohledy v souhvězdí Eridanus.

Štítky: Elliptical galaxy, Ngc1700, X-ray disk, Galaxy merger