Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2002

Spirální ramena NGC 4622

Uznání: G. Byrd, R. Buta, (Univ.Alabama, Tuscaloosa), T. Freeman (Bevill State College), NASA

Když astronomové míchají svoji ranní kávu a myslí na své kosmické věci, tak mnozí z nich by pohlédli na tento snímek spirální galaxie NGC 4622 a odtušili by, že ta galaxie na obrázku rotuje proti směru hodinových ručiček. Galaxie NGC 4622 vzdálená dvě stě miliónů světelných let v souhvězdí Kentaura (Centaurus) má pestrá vnější spirální ramena trasovaná jasnými modravými hvězdokupami a tmavými prachovými pásy, která by se měla točit jako..., inu jako víry v šálku kávy. Ale bližší pohled na tuto galaxii ukazuje, že se jmenované vnitřní spirální rameno stáčí v opačném směru. Tak který směrem se tato galaxie otáčí? Nedávný důkaz kombinující pozemskou spektroskopii a ostrá Hubbleova obrazová data překvapivě naznačuje, že galaxie na snímku asi rotuje ve směru hodinových ručiček, její vnější spirální ramena se otevírají ven ve směru rotace. Existují další náznaky, že minulá srážka s menší doprovodnou galaxií přispěla k tomuto bizardnímu rotačnímu uspořádání spirálních ramen v NGC 4622, dosti jedinečnému mezi známými velkými spirálními galaxiemi.

Štítky: Spirální galaxie, Rotace, Spiral arms, Ngc 4622