Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. prosinec 2008

NGC 281

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Při pohledu přes kosmické mračno katalogizované jako NGC 281 je skoro snadné minout hvězdy z otevřené hvězdokupy IC 1590. Přitom ale tyto mladé hmotné hvězdy z této kupy, která vznikla uvnitř mlhoviny, dodávají energii pro všudepřítomné záření mlhoviny. Na tomto barevném portrétu NGC 281 se rýsují pro oči přitažlivé útvary a v siluetě jsou vidět ošlehané sloupy a husté prachové globule erodované intenzivními energetickými větry a radiací z horkých hvězd kupy. Pokud vydrží dostatečně dlouho, tak by tyto prachové struktury mohly být místem budoucího vznikání hvězd. Mlhovina NGC 281 se pro svůj celkový tvar na širokoúhlých záběrech někdy nazývá Pacman (postavičky v počítačové hře uvedené v roce 1980) a nachází se asi 10 000 světelných let v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia). Tento kompozitní obraz vznikl přes úzkopásmové filtry a ukazuje emisi atomů vodíku, síry a kyslíku v zelené, červené a modré barvě. NGC 281 měří v odhadované vzdálenosti více jak 80 světelných let.

Štítky: Star-formation, Prach, Ngc281, Ic1590, Narrow-band, Pacman nebula