Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2009

IC 1805: Mlhovina Srdce

Uznání a copyright: Daniel Marquardt

Emisní mlhovina IC 1805 je směsicí zářícího mezihvězdného plynu a temných prachových mračen, která se prostírá přes skoro 200 světelných let. Název mlhovina Srdce je odvozen od jejího tvaru, který se pro den sv.Valentýna opravdu hodí. Mlhovina IC 1805 se nachází asi 7500 světelných let daleko v Perseově spirálním rameni naší galaxie. Ve středu tohoto kosmického srdce je kupa nových horkých hmotných hvězd Melotte 15 stará asi 1.5 miliónu let. Je trochu ironické, že se mlhovina Srdce nachází v souhvězdí Kasiopea. Podle řecké mytologie je toto severní souhvězdí pojmenováno podle marnivé a vychloubačné královny. Tento hloubkový pohled na oblast kolem mlhoviny Srdce vyříznutý z větší mozaiky zabírá na obloze asi 2.5 stupně, neboli pětinásobek průměru úplňku.

Štítky: Star-formation, Valentine's day, Ic1805, Melotte 15, Cassiopeia