Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2008

Růžice s dlouhým stonkem

Uznání a copyright: Adam Block (Caelum Observatory) and
Tim Puckett

Růžicová mlhovina (aka NGC 2237) není jenom kosmické mračno plynu a prachu, které připomíná obraz květiny. Je také jedním z nejčastěji navrhovaných astronomických snímků vhodných pro den sv. Valentýna. Tento pohled na Růžicovou mlhovinu je jedním z mnoha výtečných obrázků zaslaných editorům APODu a zdá se být tím nejvhodnějším, neboť ve své kompozici má i dlouhý stonek ze zářícího vodíku. Okvětní lístky růže na okraji velkého molekulárního mraku v Jednorožci (Monoceros) vzdáleného asi 5000 světelných let jsou ve skutečnosti hvězdné porodnice, jejichž nádherně symetrické tvary utváří větry a radiace z centrální kupy horkých mladých hvězd. Ty hvězdy v této energetické kupě katalogizované jako NGC 2244 jsou staré jenom několik miliónů let, zatímco centrální dutina Růžicové mlhoviny má průměr asi 50 světelných let. Veselý Valentýn!

Štítky: Star-formation, Růžicová mlhovina, NGC 2237, NGC 2244, Hydrogen gas