Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2008

Růžice s dlouhým stonkem

Uznání a copyright: Adam Block (Caelum Observatory) and
Tim Puckett

Růžicová mlhovina (aka NGC 2237) není jenom kosmické mračno plynu a prachu, které připomíná obraz květiny. Je také jedním z nejčastěji navrhovaných astronomických snímků vhodných pro den sv. Valentýna. Tento pohled na Růžicovou mlhovinu je jedním z mnoha výtečných obrázků zaslaných editorům APODu a zdá se být tím nejvhodnějším, neboť ve své kompozici má i dlouhý stonek ze zářícího vodíku. Okvětní lístky růže na okraji velkého molekulárního mraku v Jednorožci (Monoceros) vzdáleného asi 5000 světelných let jsou ve skutečnosti hvězdné porodnice, jejichž nádherně symetrické tvary utváří větry a radiace z centrální kupy horkých mladých hvězd. Ty hvězdy v této energetické kupě katalogizované jako NGC 2244 jsou staré jenom několik miliónů let, zatímco centrální dutina Růžicové mlhoviny má průměr asi 50 světelných let. Veselý Valentýn!

Štítky: Star-formation, Růžicová mlhovina, NGC 2237, NGC 2244, Hydrogen gas

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha